رشته موسيقي از نگاه رتبه‌ي ۱۷ کنکور

رشته موسيقي از نگاه رتبه‌ي 17 کنکورReviewed by دینی صد on Jul 9Rating:

نويد ايزدگشسب، رتبه­ي ۲۱ کشوري و ۱۷ منطقه­ي ۱ هنر سال ۹۰ و دانشجوي رشته­ي موسيقي دانشگاه تهران با گرايش نوازندگي ساز جهاني

 

۱- چرا رشته موسيقي را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه خود و ويژگي‌هايي که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است را توضيح دهيد.

از آغاز کودکي با موسيقي بسيار عجين بودم. همواره در انشاهايي که موضوع آن «مي­خواهيد چه کاره شويد» بود مي­گفتم مي­خواهم آهنگساز شوم. اين علاقه و بعد استعدادي که در ساز تخصصي­ام گيتار نشان دادم منجر به اين شد که تصميم بگيرم در اين رشته مشغول به تحصيل شوم. البته به دليل مخالفت خانواده سال‌ها از رسيدن به اين آرزو محروم بودم تا اين‌که در سال ۱۳۹۰ توانستم شرايط شرکت در کنکور را به دست بياورم.

۲- آيا تصورتان از رشته موسيقي قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

تصورم از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌دست آورده‌ام تفاوت‌هايي جزئي دارد اما در مجموع همان چيزهايي که در تصورم و توقعم بود در دانشگاه برآورده شد و احساس مي­کنم که اين محيط، همان جايي است که مدت‌هاست دوست داشتم به آن‌جا وارد شوم.

۳- مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

از انتخاب خود کاملا راضي هستم. در دانشگاه با مسايلي آشنا شدم که در پيشرفت من بسيار مؤثر بوده است. در محيط دانشگاه متوجه شدم پرداختن اصولي و آکادميک به موسيقي چطور است و اين را مديون اساتيدِ بسيار عالي و حرفه­اي دانشگاه هستم که بي دريغ با آموزش‌هاي فوق­العاده­يشان من را به ديدي در موسيقي رساندند که قبل از ورود به دانشگاه اصلا از آن بهره‌مند نبودم.

۴- ويژگي‌هاي رشته موسيقي و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

گرايش‌هاي موسيقي نوازندگي ساز ايراني، نوازندگي ساز جهاني، آهنگسازي و موسيقي نظامي است که من هم اکنون در گرايش نوازندگي ساز جهاني و ساز تخصصي گيتار کلاسيک هستم. جديدا گرايش اتنوموزيکولوژي که در واقع پژوهش موسيقي است نيز به گرايش‌ها افزوده شده که احتمالا آن را براي دوره‌ي کارشناسي ارشد برمي‌گزينم.

۵- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

فعلا در ايران امکان ادامه تحصيل در اين رشته تا مقطع کارشناسي ارشد وجود دارد. در مورد فرصت‌هاي شغلي بايد بگويم که در اين مورد فارغ‌التحصيلان اين رشته بايد به دنبال هدف خود در موسيقي باشند. اگر هدفشان نوازندگي است، بايد با تلاش بسيار سعي کنند در ارکسترهاي موسيقي کشور عضويت يابند. اگر آهنگسازي است، با تلاش زياد خود را به توانايي آهنگسازي براي زمينه­هايي چون موسيقي مجلسي، فيلم و حتي موسيقي پاپ – کلاسيک برسانند. اگر هدف کار پژوهشي و دانشگاهي است، سعي کنند دروه‌ي کارشناسي ارشد در رشته‌ي اتنوموزيکولوژي و در دکتري در رشته‌ي پژوهش هنر ادامه تحصيل دهند تا بتوانند در محيط دانشگاه به تدريس و کار پژوهشي بپردازند.

۶- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

در درجه‌ي اول درس‌هاي مربوط به نوازندگي فرد که شامل ۴ واحد هرترم که درس نوازدگي ساز است، درس هم‌نوازي و درس ارکستر جهاني مهم‌ترين درس‌هايي است که يک نوازنده براي رسيدن به درجات بالا بايد در آن‌ها بسيار مسلط شود. در درجه‌ي بعدي درس‌هايي چون هارموني، فرم و تاريخ موسيقي از اهميت خاصي برخوردار است. درس سولفژ نيز اهميت خاصي دارد که هر کس بايد با گذاشتن زمان لازم در آن به تسلط برسد.

۷- توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

در درجه‌ي اول بايد نوازندگي شخص مورد قبول باشد. ايشان بايد با گذراندن کلاس‌هاي لازم نزد اساتيد اصولي ساز خود، با نواختن اتودهاي لازم و کسب توانايي نواختن قطعه در ۴ دوره‌ موسيقي از جمله رنسانس، باروک، کلاسيک، رمانتيک و . . . بتواند خود را از نظر نوازندگي به مرحله‌اي برساند که در دانشگاه به آموختن نوازندگيش ادامه دهد و در امتحان عملي نيز موفق باشد. توانايي بعدي نيز سرايش يا سولفژ مي‌باشد که نوازنده بايد با گذراندن دوره‌هاي موردنظر خود را براي مواردي هم چون تقليد فاصله، ريتم‌خواني، خواندن خط آوازي، شنوايي و ديکته‌ي موسيقي آماده گرداند.

معرفی رشته موسيقي – موسسه حرف آخر

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *