معرفي رشته‌‌ي طراحي صنعتي ازنگاه دانشجوي دانشگاه تهران

معرفي رشته‌‌ي طراحي صنعتي ازنگاه دانشجوي دانشگاه تهرانReviewed by دینی صد on Jul 9Rating:

هدايت سوخکيان-رتبه۱ منطقه۲و رتبه ۹ کشوري کنکور سال۸۴- کارشناس ارشد رشته‌‌ي طراحي صنعتي دانشگاه تهران

 

طراحي صنعتي همان طور که از نامش پيداست ترکيبي است از هنر طراحي و آشنايي با صنعت؛ نوآوري در صنعت عاملي است که به دليل بروز نيازهاي جديد و همچنين نياز انسان به تنوع، همواره مورد توجه است. در اين ميان لازم است افرادي با تسلط به طراحي با توجه به جنبه هاي هنري آن، و همچنين آگاهي کافي نسبت به ساير علوم وجود داشته باشند که با طرح ها و ايده هاي جديدي که ارائه مي دهند، پاسخ اين نيازها را از تصور به بهترين شکل ممکن به واقعيت تبديل کنند.

به جز مباحث پايه هنري و زيبايي شناسي، لازم است که در هر موضوع خاص، علوم مرتبط با آن به طور خلاصه فراگرفته شود. زيرا طراحي بدون در نظر گرفتن عوامل تأثيرگذار بر آن غير ممکن است. به همين دليل رشته طراحي صنعتي در نگاه اول يک رشته بسيار گسترده به نظر مي رسد که هر کدام از فارغ التحصيلان آن در يک زمينه خاص توانايي هايي دارند که ساير همکلاسي ها و هم رشته هاي آنان، ممکن است در زمينه ديگري تبحر داشته باشند.

يک طراح صنعتي ممکن است علاوه بر دانش هنري طراحي، با توجه به زمينه تخصصي مورد علاقه خود، اطلاعات جامعي در زمينه مواد، مکانيک، برق و کامپيوتر، کنترل، پزشکي و حتي دانش هاي علوم انساني نظير روانشناسي، جامعه شناسي و اقتصاد داشته باشد.

طراحي صنعتي به عنوان يک رشته و شغل، آميخته اي است از علم و هنر. هر يک از دو رکن علم و هنر آنچنان جايگاه محکم و استواري در پيکره طراحي صنعتي دارند که با حذف هر کدام، روند طراحي صنعتي به سرانجام نرسيده و نهايتاً نتيجه کار يا به سمت صنعت صرف منحرف شده و يا به سوي هنر صرف.

رشته طراحي صنعتي گرايش ها و زيرگروه هاي متعددي دارد که مهم ترين آنها عبارتند از:

طراحي محصول: لوازم خانگي/ مبلمان اداري و خانگي / وسايل صوتي و تصويري/ ماشين هاي اداري/ نوشت افزار / اسباب بازي و غيره.

طراحي دکوراسيون: شامل دکوراسيون خانگي، اداري، تجاري و غيره.

طراحي محيطي: فضا، مبلمان و چيدمان شهري و کليه فضاهاي زير مجموعه آن نظير پارک ها، نمايشگاه ها، مراکز خريد، ايستگاه هاي اتوبوس و تاکسي و کليه محيط هاي عمومي، تأسيسات ترافيکي و نظاير آن.

طراحي خودرو: طراحي بدنه و نماي داخلي خودرو.

طراحي بسته بندي: بسته بندي کالا و محصولات مختلف.

طراحي اصلاحي: اصلاح خصوصيات عملکردي يا فرمي يک محصول به منظور بهبود کارايي آن.

 

صنعت عرصه‌اي است براي توليد و ايجاد چرخه اقتصادي يک کشور که به مقادير فراواني سرمايه‌گذاري نياز دارد. براي آنکه بتواند سودي را حاصل نمود، يکي از مهمترين مکان‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش توليد، راه‌اندازي سايت‌هاي طراحي صنعتي در کارخانجات است، در اين واحدها متخصصان طراحي صنعتي به صورت گروهي در يافتن راهکارهاي جديد و خلاق جهت رفع مشکلات موجود در طرح محصولات به بحث و بررسي مي‌پردازند و محصول، محيط و يا روشي را خلق مي‌کند که نيازهاي تعريف شده مخاطب را در جهت حصول به اهدافي نظير: کاربرد مناسب‌، عملکرد بهتر، لذت، امنيت، سهولت استفاده، آسايش، قيمت مناسب، زيبايي فرم و…، فراهم سازد.

طراحان صنعتي در تکميل چرخه صنعت و اقتصاد با به کارگيري ابعاد هنري و تفکر خلاق در طراحي، حلقه اتصالي بنيادين هستند و فرآيند طراحي صنعتي اولين مرحله از توليد صنعتي يک کالا بوده و معادله‌اي است جامع براي رسيدن به وضعيت مطلوب و متعادل در طراحي و توليد انبوه محصول، که در حقيقت هدف نهايي آن دستيابي به راهي براي غلبه بر احساسات و رفتارهاي واقعي استفاده‌کنندگان و برقراري رابطه‌اي عميق ميان کاربر و محصول مي‌باشد.

در روند طراحي صنعتي مانند خيلي از زمينه هاي ديگر الگوها و سبک هاي مختلفي وجود دارد که مجموعه اي از ويژگي ها و خصوصيات از پيش تعيين شده را براي سهولت کار در اختيار طراح قرار مي دهد. بنابراين هر طراح صنعتي براي طراحي هر يک از موارد بالا مي تواند بر اساس شرايط کاري خود، از يک يا چند الگوي طراحي براي خلق ايده و طرح خود بهره ببرد.

با توجه به گرايش هاي طراحي صنعتي، ابداع، ابتکار، خلاقيت و ايده پردازي از پايه هاي اساسي کار هر طراح صنعتي مي باشد. پس نمي توان به صرف وجود محصولات و روش هاي فعلي از نوآوري و ابتکار دوري جست.

همواره در پروسه طراحي يک علت خارجي يا يک مخاطب غير از خود طراح وجود دارد که نياز طراحي را مطرح مي کند. و اينکه طراح صرفاً به رفع نياز مخاطب توجه و تامل داشته باشد اصلي از اصول اوليه طراحي صنعتي مي باشد که مخاطب مداري ناميده مي شود.

طراح با توجه به علم و هنر طراحي، محصول، محيط و يا روشي را براي مخاطب خلق مي کند که خواسته هاي تعريف شده او را در جهت حصول به هدف معيني (مثلاً کسب امنيت، آرامش، سهولت استفاده، قيمت ارزان، آرامش و يا حتي لذت) مهيا سازد. طراحان صنعتي آشتي دهندگان صنعت، هنر و اقتصاد هستند و در تمام کارخانجات و خطوط توليد دنيا در راس هرم مديريت توليد کالا و محصولات قرار دارند.

ايجاد هويت واحد براي يک کالا يا يک گروه کالايي و يا حتي تمامي کالاهاي توليدي يک شرکت از ديگر وظايف طراح صنعتي است. بنابراين آنچه که شما به عنوان هويت کالاهاي شرکت هايي همچون SONY، BMW، adidas، arcopal و يا نظاير آن مي شناسيد، نتيجه مستقيم خلاقيت، فعاليت، طراحي و تجزيه و تحليل طراحان صنعتي اين شرکت ها مي باشد.

طراحي صنعتي در دانشگاه

مباحثي که در دوره کارشناسي طراحي صنعتي به دانشجويان آموزش داده مي شود دامنه ي بسيار گسترده اي داشته و از تنوع زيادي برخوردارند. مباحث پايه که معمولا در طول چهار ترم اول تحصيل ارائه مي گردند شامل:

تاريخ هنر و طراحي، مباني هنرهاي تجسمي و مباني طراحي صنعتي، کارگاه طراحي، فيزيک، رياضيات و هندسه، نقشه کشي صنعتي، مواد و روشهاي توليد، کارگاههاي حجم سازي و مدل سازي، مهندسي عوامل انساني (ارگونومي) و …. مي باشند. پس از آن در طول ۴ ترم بعد، کاربرد اين مباحث در قالب پروژه هايي که با موضوعات مشخص تعريف شده اند به دانشجويان آموزش داده مي شود. اين پروژه هاي ۱۰ گانه با موضوعاتي نظير طراحي محيطي، بسته بندي، ارگونومي، طراحي مبلمان، بيونيک، طراحي براي آينده و … تقسيم بندي گشته اند.

آنچه در دوره کارشناسي ارشد رشته‌‌ي طراحي صنعتي به شکل تخصصي تر به آن اهميت داده شده است مباحث تئوري تخصصي در زمينه طراحي صنعتي مي باشد، موضوعات اقتصادي و اجتماعي، جامعه شناسي صنعتي، علوم و فنون جديد و روش هاي طراحي صنعتي در دنياي امروز ازين جمله مباحث هستند.

معرفي رشته‌‌ي طراحي صنعتي – موسسه حرف آخر

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *