چه کنیم تا در کنکور استرس کمتری داشته باشیم

چه کنیم تا در کنکور استرس کمتری داشته باشیمReviewed by دینی صد on Jul 19Rating:

چه کنیم تا در کنکور استرس کمتری داشته باشیم

داوطلبان کنکور باید نسبت به خود قضاوت صادقانه داشته باشند و این فکر نادرست را که چون در سال پیش در کنکور موفق نبوده امسال نیز موفق نمی شوند را از ذهن خود دور کنند و به جای آن تفکرات مثبت را جایگزین کنند. استرس به هنگام امتحان مربوط به رده سنی خاصی نیست و در هر سنی می تواند رخ دهد، استرس در زمان امتحانات در واقع پاسخ بدن به تحریکات بیرونی است. زمانی استرس نگران کننده است که طولانی مدت و همراه فشار و تحریک باشد.

افراد باید خود باوری، اعتماد به نفس، عزت نفس را در خود تقویت کند و همیشه سعی نکند نفر اول باشد.
فکر موفق بودن خوب است اما باید آن را در حد اعتدال نگه داشت . اگر انتظارات بیش از توانایی های فرد باشد، استرس به وجود می آید و باعث ایجاد قضاوت منفی و خودخوری می شود.افراد باید با توجه به توانایی ها و نقاط قوت و ضعف خود برنامه‌ریزی داشته باشند و انتظارات نامعقول خود را کاهش دهند. این انتظارات می تواند به دلیل فشارهای های خارجی مانند والدین باشد.

افراد باید عملکرد خود را مورد بازبینی قرار دهند و با توجه به موفقیت ها و شکست های خود در گذشته راه درست را انتخاب کنند، افراد باید نسبت به خود قضاوت صادقانه داشته باشند و این فکر نادرست را که چون در سال پیش در کنکور موفق نبوده امسال نیز موفق نمی شوند را از ذهن خود دور کنند و به جای آن به جملات مثبت مانند این درست است که من در سال پیش موفق نبودم اما این دلیل بر قبول نشدن مجدد من نمی شود بیاندیشند.
داوطلبان کنکور، باید زمانی را به مرور درس ها و همچنین خواب کافی به مدت ۶ ساعت اختصاص دهند. این اقدام منجر به کاهش استرس روانی و آرامش در روز امتحان می شود.

در صورت کم بودن و یا نامنظم بودن خواب کارایی مغز کاهش پیدا می کند و موجب استرس می شود به همین دلیل خواب کافی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
انجام روزی دو نوبت حرکات آرامش بخش به همراه تمرکز و نفس عمیق در کاهش اضطراب افراد نقش بسزایی دارد.

داوطلبان کنکور باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند اما از حجم آن کم کنند و از موادی مانند شیر، موز، سیب زمینی پخته، حبوبات پخته، کاهو و سبزیجات استفاده کنند.
مصرف قند در اولویت قرار دارد که در این میان به خصوص مصرف شکلات توصیه می شود زیرا خوردن شکلات منجر به کاهش استرس، تنظیم قندخون و ایجاد انرژی کافی در بدن می شود. مصرف ویتامین ها و املاح، مواد معدنی منیزیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین C در شرایط استرس زا توصیه می شود.

ورزش موجب افزایش گردش خون در بدن، از جمله در مغز می شود . انجام حرکت‌های ورزشی و حتی پیاده‌روی در هوای آزاد، باعث حمل اکسیژن بیشتر همراه با خون به مغز می شود و سهولت در تفکر افراد ایجاد می کند.
باید از مصرف نوشیدنی‌های استرس‌زا و کافئین مانند قهوه و چای که در مرکز عصبی تاثیر می‌گذارد پرهیز شود و به داوطلبان توصیه می شود به مقدار کافی آب بنوشند زیرا کمبود آب در کارایی مغز تاثیرگذار است.

رفتار نامناسب والدین می تواند یک فشار خارجی باشد، والدین از بایدها و نبایدها دوری کنند و بر اساس قابلیت ها و توانایی های فرزندانشان آنها را تشویق کنند.
پدر و مادرها باید از مقایسه پرهیز کنند و محیطی آرام را در خانه فراهم کنند. همچنین باید در این ایام از مهمانی بپرهیزند، ولی زمانی را برای تفریح مناسب اختصاص دهند زیرا تفریح در کسب نتیجه مطلوب موثر است.

با توجه به اینکه اعتقادات اسلامی در فرهنگ ما ریشه دارد، ذکر و نماز در ایجاد حس آرامش و کاهش استرس بسیار موثر است و باعث دورشدن افکار مخرب و منفی و افزایش تمرکز فرد می شود.
حضور در زمان معین در جلسه کنکور و همراه داشتن وسایل مورد نیاز در کاهش استرس بسیار کمک می‌کند.

داوطلبان قبل از خواندن سوالات، نفس عمیق بکشند و با افکار مثبت این اطمینان را به خود بدهند که بر اساس توانایی خود می توانند به سوالات جواب دهند و نتیجه مطلوب بگیرند. همچنین به خاطر پاسخ اشتباه خود را سرزنش نکنند، اما برای پاسخ درست خود را تشویق کنند.

کاری از : دکتر زینب سادات مهدوی ( روان شناس بالینی )

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *